همشهری آنلاین: مقامات روسیه و چین، در حضور رئیسان جمهوری دو کشور هفت قرارداد همکاری در زمینه‌های بازرگانی، حمل و نقل، همکاری‌های بانکی و فضایی به ارزش بیش از سه میلیارد دلار امضا کردند.

این قراردادها در حاشیه سفر هو جین تائو به مسکو به امضا رسید.

"هو جین تائو" رئیس‌جمهور چین که امروز دوشنبه 26 مارس(ششم فروردین) برای یک دیدار رسمی از روسیه، به مسکو سفر کرد، با "ولادیمیر پوتین" همتای روس خود در کرملین دیدار و گفتگو کرد.

در بیانیه مشترکی که دو رئیس‌جمهور در پایان دیدار خود منتشر کردند، گسترش روابط دوجانبه، همکاری در عرصه مسایل بین‌المللی و ضرورت برقراری نظام چند قطبی در جهان مورد تاکید قرار گرفته است.

این بیانیه ‪ ۱۴‬صفحه‌ای، تقویت پیمان همکاری‌های شانگهای برای دسترسی به اهداف بین‌المللی و منطقه‌ای از جمله ایجاد قطبهای بزرگ اقتصادی در جهان را مورد تاکید قرار داده است.

"پوتین" و "هو" در این بیانیه، موضع دو کشور در مورد پرونده هسته‌ای ایران را مشترک و موافق یکدیگر اعلام کرده و در مورد مساله کره شمالی، عراق و افغانستان نیز این تشریک مواضع مورد تایید قرار گرفته است.

در زمینه‌های دوجانبه نیز تلاش مشترک دو کشور برای انتقال همکاری از "مبادله مواد خام" به "دسترسی به فناوریهای پیشرفته"، همکاریهای مرزی چین و روسیه و تبادل تجربیات در زمینه‌های اقتصادی بعنوان برنامه دو کشور اعلام شده است.

دو رئیس‌جمهور از گسترش روابط دو کشور استقبال کرده و اعلام نمودند این روابط در طول ده سال از برقراری آن همواره روبه رشد بوده و می‌تواند به موفقیت هردو کشور منجر گردد.

رئیسان‌جمهور چین و روسیه همچنین گسترش همکاری‌ها در زمینه انرژی اتمی، ماشین‌سازی، هوا فضا، هواپیمایی، انرژی و نفت و گاز را خواستار شده و قرار شد در این عرصه‌ها تلاش مشترک صورت گیرد.

گشایش "سال چین در روسیه" و توسعه مشارکت راهبردی دو کشور، از اهداف اصلی سفر رئیس‌جمهور چین به مسکو اعلام شده است.

همکاری در زمینه انرژی از موضوعات مهم مذاکرات رهبر چین در مسکو اعلام شده چراکه چین دومین مصرف‌کننده بزرگ نفت در جهان است.

در ماه مارس ‪" ،۲۰۰۶‬پوتین" در سفر به پکن اعلام کرده بود فاز اول خط لوله نفت "سیبری شرقی" به سوی چین کشیده خواهد شد.

مذاکرات در این مورد از چند سال پیش بین روسیه، چین و ژاپن جریان دارد، مسکو قصد دارد از این طریق به چین، ژاپن و اروپا نفت صادر کند.

حجم مبادلات اقتصادی میان چین و روسیه در سال گذشته میلادی، ‪ ۳۶‬میلیارد دلار اعلام شده که دو کشور در نظر دارند تا سال ‪ ۲۰۱۰‬میلادی آن را به ‪ ۶۰‬تا ‪ ۸۰‬میلیارد دلار افزایش دهند.

کد خبر 18336

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار روسیه‌ و قفقاز

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز